کاشت میلگرد چیست

مجله دانستني هاي روز

کاشت میلگرد چیست

۳ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
از کاربردی‌ترین و اقتصادی‌‌ترین روش‌های تقویت سازه، میتوان به روش کاشت میلگرد و کاشت آرماتور اشاره ای داشت که امکان بازسازی کسری های پروژه و اعمال تغییرات موجود در نقشه‌های اجرائی‌ یا در طرح‌های مقاومت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از روش های نوین برای پایدار سازی ساختمان های بتنی میباشد.
این عملیات در ساختمان سازی شامل قرار دادن یا کاشتن انواع مختلف میلگردها در سازه‌های بتنی است. کاشت آرماتور در اصل جز عملیات‌ مقاوم سازی سازه‌ها به حساب می‌آید که ممکن است در هر پروژه‌ای بدون در نظر گرفتن اهمیت و مقیاس آن، به کار گرفته شود.

کاشت میلگرد در بتن، یکی از جدیدترین و مهم‌ترین تحولات در حوزه ساخت‌وسازهای سازه‌های بتنی و ساختمان‌هاست. کاشت میلگرد در بتن برای مقاوم‌سازی و تقویت ساختمان و سازه‌های بتنی بسیار لازم و ضروری است. با استفاده از روش‌های مختلف کاشت میلگرد، می‌توان اجزا و سازه‌های فولادی را به سازه‌های بتنی متصل کرد. اتصال برقرار شده بین این دو المان باید بتواند نیروهای وارد شونده به هر دوی آن‌ها را تحمل کند.

در کل، روش کاشت میلگرد در بتن، بسیار اقتصادی و کاربردی است و به دلیل این‌که امکان اصلاح نواقص و ایجاد تغییرات در نقشه‌های اجرایی و طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها را فراهم می‌کند، بسیار موردتوجه قرار گرفته است. در این میان نباید فراموش کرد که دانش کافی برای کاشت میلگرد در بتن، امری بسیار مهم است و اگر درست انجام نشود، می‌تواند نتیجه دلخواه را به همراه نداشته باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که در اجرای این سیستم، باید مقاومت کششی کل، بیشتر از مقاومت کششی میلگرد باشد.
 
از موارد مهم برای تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی که نیاز است می‌توان به کاشت میلگرد در بتن اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین تحولات در ساخت‌وساز سازه‌های بتنی قابلیت اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزا و سازه‌های فولادی به سازه‌های بتنی موجود با استفاده از روش کاشت آرماتور و بولت می‌باشد. اتصال و چسب کاشت تعبیه شده بین دو المان، می‌بایست جوابگوی نیروهای وارده به دو المان را از هر لحاظ دارا باشد.
کاربردهای کاشت میلگرد در بتن
در بخش تعریف، به بیان کلی کاربردهای کاشت میلگرد در بتن اشاره کردیم. در ادامه، به موارد بیشتری از کاربردهای کاشت میلگرد در بتن اشاره خواهیم کرد:
  • تقویت فونداسیون و ستون‌ها در سازه‌های بتنی
  • افزودن بخش‌های جدید مانند سقف، دیوار برشی، تیر و ستون به سازه‌ی اجرا شده
  • نصب صفحات فلزی به ‌منظور اجرای نما در سازه
  • مقاوم‌سازی ساختمان به روش Jacketing یا همان ژاکت بتنی
  • نصب صفحات اتصال به‌ منظور ساخت تیر یا ستون جدید
  • اتصال تجهیزات تأسیسات ساختمان (مانند کانال‌های هوا و داکت‌های برق) به ستون‌ها و سقف‌ها
کاشت میلگرد در ستون می تواند به منظور امتداد ستون در سازه موجود و یا اتصال تیر بتنی به ستون مورد استفاده قرار گیرد، همچنین کاشت میلگرد در ستون جهت اجرای شمشیری راه پله، اتصال المان جدید سازه ای، اتصال و مهار پلیت های فولادی و یا دستیابی به اهداف دیگر صورت می پذیرد که از جمله عوامل تاثیرگذار برای کاشت میلگرد در ستون می توان به حداقل فاصله موجود بین میلگردها و موقعیت قرارگیری تمامی میلگردها داخل خاموت و حفظ کاور بتن و یا پوشش بتنی اشاره نمود، کاشت میلگرد در ستون به دلیل محدودیت فضای کاشت و امکان نزدیک شدن میلگردهای کاشته شده به یکدیگر و همچنین نزدیک شدن میلگردهای کاشته شده به لبه ستون بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در صورت بروز هر گونه خطای اجرایی می‌تواند عملکرد سازه ای ستون موجود را تحت تاثیر قرار دهد. برای مشاوره کارشناسان هیلتیران آماده پاسخگویی به نیاز شما هستند …
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.