آرشیو بهمن ماه 1401

مجله دانستني هاي روز

هر آنچه باید در رابطه با مراحل طلاق توافقی بدانید

۳ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر
به طور خلاصه توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند و هر توافقی که آنها در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه یا نفقه ، اجرت المثل و نفقه باشد.
فرض کنید زن و شوهر در آپارتمانی با هم شریک هستند نحوه توافق آنها در مورد استفاده یا فروش ملک مشترک ارتباطی به دادگاه خانواده ندارد اگرچه که توافق مکتوب آنها بین ایشان در مورد اموال مشترک معتبر و در دادگاه دیگر قابلیت استناد دارد ولی در رای طلاق نوشته نمیشود لااقل رویه دادگاه های خانواده تهران اینگونه است. به عنوان مثال زوجین توافق می کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن را دریافت کند و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد.
جدیدترین شرایط طلاق توافقی
شرایط طلاق توافقی در استان تهران و استان‌های دیگر ایران تغییر کرده و متقاضیان گرامی باید ابتدا به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و با ثبت اطلاعات خود در این سامانه، اقدام به دریافت نوبت از مراکز غربالگری نمایند و در زمان تعیین شده به مرکز غربالگری یا مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.
پس از انجام مشاوره‌های لازم، باید گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز مربوطه دریافت کنند که این گواهی در هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده می‌شود و دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست را ثبت و به دادگاه خانواده صالح ارجاع می‌نمایند.
 
نکته مهم ۱: شرایط جدید فوق الذکر فعلاً فقط در مورد طلاق توافقی است و در مورد طلاق‌های یک طرفه (طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن)، شیوه کار همچنان طبق روال گذشته انجام می‌گیرد و چنانچه هرگونه تغییری ایجاد گردد، با بروز رسانی این نوشته به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.
 
نکته مهم ۲: چنانچه بنا به هر دلیلی تصمیم به طلاق توافقی به صورت غیرحضوری دارید و تمایلی به حضور در جلسات مشاوره و حضور در دادگاه را ندارید، به اطلاعتان می‌رسانیم که تمامی مراحل بصورت کامل از جلسات مشاوره تا اخذ سند طلاق توسط وکلای موسسه حقوقی مشهور بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌پذیرد.
مراحل طلاق توافقی
مرحله اول
زوجین باید از خاتمه دادن به زندگی مشترک خود اطمینان کامل داشته باشند. زوجین باید توافق کامل در مورد در خصوص مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان داشته باشند در غیر این صورت طلاق توافقی امکان پذیر نمی باشد.
مرحله دوم
مراجعه زوجین یا وکلای آنها به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست طلاق توافقی . اصل عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه زوجین و ترجیحا کپی کارت ملی برای ثبت دادخواست مورد نیاز است. در این مرحله شما باید هزینه مربوطه را پرداخت کرده و امضای الکترونیک زن و مرد یا وکلایشان ثبت شود. سپس باید 2 یا 3 روز منتظر ماند تا پیامک دادگاه را دریافت کنید.
مرحله سوم
وقت رسیدگی دادگاه در پیامک ذکر میشود در غیر این صورت به شعبه مربوطه مراجعه کنید یا وکیل خود را مطلع کنید.
در این مرحله با توجه با حذف داوری  و الزامی شدن مشاوره به مراکز مشاوره رفته و هزینه جلسات مشاوره را نیز پرداخت نمایید.
در این مرحله در واحد مشاوره دادگاه شما علت عدم تفاهم و جدایی و توافق های مالی و غیر مالی در مورد مهریه و نحوه پرداخت آن، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه را مکتوب کرده و خودتان یا وکلا امضا می کنند. سپس شما نام مشاوره و نامه توافق را نزد شعبه برده و طی یکی دو روز بعد منتظر دریافت رای نهایی باشید.
در بعضی موارد قاضی شعبه تمایل دارد که شخصا با زوجین صحبت کند. معمولا وقت دادگاه برای طلاق توافقی نزدیک و سریع می باشد، بعضی از شعب نیز انجام مشاوره را موکول به بعد از جلسه رسیدگی می کنند. بعد از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) مرسوم است که زوجین ذیل رای می نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام خواهی را از خود ساقط می نمایند.
گام چهام
در آخر با در دست داشتن گواهی عدم سازش به یک دفتر رسمی طلاق رفته و صیغه طلاق را جاری کرده و هزینه دفترخانه را پرداخت می نمایید. مثل تمامی مراحل قبل زوجین یا هر کدام از آن ها می توانند وکیل اختیار کنند و خودشان حضور نیابند.

مدارک طلاق توافقی

از جمله سوال های پرتکرار که در خصوص طلاق از نوع توافقی که محل سوال بسیاری است اینکه که برای شروع روند و شرایط طلاق توافقی، مدارک لازم برای دادخواست طلاق است که باید همراه خود داشته باشند:

  1. عقدنامه ( رونوشت هم میتوانید از دفتر ازدواج اخذ کنید)
  2. شناسنامه زوجین
  3. گواهی بکارت یا عدم بارداری زوجه ( در ابتدای ثبت دادخواست لازم نیست و از مراحل دادخواست طلاق در دادگاه و یا دفتر طلاق است)
  4. گواهی عدم انصراف از طلاق مرکز مشاوره یا غربالگری( اگر زوجین از سامانه تصمیم اقدام کرده باشند)
  5. وکالت‌نامه در صورت وجود وکالت طلاق( حق طلاق)
  6. وکالتنامه بین وکیل دادگستری با موکل در صورت ثبت دادخواست با وکیل.

با وجود کامل بودن مدارک طلاق توافقی اجبار قانونی برای وکالت به وکیل نیست ولی بدیهی است که انجام مراحل قانونی طلاق با حضور وکیل دادگستری سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود. البته طرفین در پروسه طلاق هر زمان که بخواهند می‌توانند حتی با امضاء توافقات و یا دادخواست از طلاق منصرف شوند و دادخواست طلاق توافقی را مسترد کنند. و مطابق قانون توافق های قبلی مربوط به جدایی از درجه اعتبار خارج خواهد بود.

مطلب دیگر اینکه به غیر موردی که حق طلاق یا همان وکالت طلاق باشد طلاق توافقی بدون وکیل کاملا امکان پذیر است بدون هیچ گونه مشکل یا اجبار برای زوجین. برای ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون وکیل به دفتر خدمات الکترونیک قضایی بروید و همانطور که میدانید لین دفاتر قضایی با دفاتر پلیس + 10 متفاوت است و در همه شهر ها و خیابانهای اصلی وجود دارد لیست آنها را میتوانید از سایت عدل ایران جستجو کنید.