نكات مهم در رابطه با طلاق توافقي

۷ بازديد ۰ نظر

عدم اجراي توافقات در طلاق توافقي

در طلاق توافقي زوجين در مورد تمام موضوعات مهم زندگي به خصوص تعهدات مالي مرد به زن به توافق مي‌رسند. اين توافقات در توافق‌نامه و راي دادگاه قيد مي‌شود. در بعضي موارد ممكن است مرد يا زن توافقات صورت گرفته را انجام ندهند. سوالي كه در اينجا وجود دارد اين است كه آيا ضمانت اجرايي براي اجرا نكردن توافقات در راي دادگاه بعد از ثبت طلاق توافقي وجود دارد.؟ برطبق نظريه مشورتي قوه قضاييه شماره ۶۰۳/۹۳/۷ به تاريخ 18/03/1393هريك از زوجين بعد از صدور گواهي عدم امكان سازش و اجرا شدن صيغه طلاق در دفترخانه رسمي طلاق مي‌توانند براي انجام تعهدات توافق‌نامه مانند مهريه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان از دادگاه صدور اجراييه را درخواست كند.

مشورت با وكيل مهريه در تهران

حضانت فرزندان در طلاق توافقي

حضانت و ملاقات فرزندان بعد از طلاق يكي از موضوعات مهم است. زيرا برطبق قانون مدني، دختر تا 7 سالگي و پسر تا 9 سالگي حضانت وي با مادر و بعد از 7 سالگي دختر تا 9 سالگي و پسر از 9 تا 15 سالگي حضانت با پدر است. بعد از رسيدن به سن بلوغ فرزندان خودشان تصميم مي‌گيرند كه با چه كسي زندگي كنند. موضوع حضانت فرزندان و نحوه ملاقات آنها بايد در توافق‌نامه زوجين قيد شود. اين مورد نيز مانند توافقات زوجين بايد در راي دادگاه درخصوص طلاق قيد شود.

بيشتر بخوانيد: مراحل صفر تا 100 انحصار وراثت

گواهي بكارت و آزمايش بارداري

در راي طلاق بايد بارداري يا عدم بارداري زوجه مشخص شود. در صورتيكه زن يائسه يا باكره باشد و باكرگي وي توسط گواهي پزشكي قانوني تاييد شود، نياز به آزمايش بارداري نيست. اگر زن يائسه يا باكره نباشد، انجام آزمايش بارداري از طرف دادگاه خانواده الزامي است. شعب دادگاه خانواده در اين مورد دو رويه دارند. در بعضي موارد ارائه آزمايش بارداري در روند رسيدگي طلاق يا بعد ازصدور راي و موكول به دفتر ثبت طلاق است.                                           

طلاق توافقي در خارج از كشور

در صورتيكه زوجين در خارج از ايران سكونت داشته باشند، براي طلاق توافقي بايد ابتدا در سامانه ميخك ثبت‌نام نمايند. سپس با حضور در سفارت يا كنسولگري ايران در آن كشور براي انجام طلاق به وكيل دادگستري يا شخصي در ايران وكالت دهند تا تمام مراحل طلاق توافقي را در ايران انجام دهد. زيرا برطبق قانون مدني، احوال شخصيه ايرانيان مقيم خارج برطبق قانون ايران است.

 

سوالات حقوقي

1-      آيا ميتوان بعد از طلاق، شناسنامه ها را از مهر طلاق پاك كرد؟

فقط در صورتيكه زوجه باكره و نوع طلاق باين غير مدخوله باشد. در غير اين صورت با ثبت ازدواج جديد ميتوان تعويض شناسنامه و پاك كردن ازدواج و طلاق قبلي را درخواست كرد.

3-      آيا طلاق توافقي به معني عدم پرداخت مهريه زوجه است.؟

خير. طلاق توافقي، طلاقي است كه درآن زوجين در مورد موضوعات مهم زندگي مشترك مانند نحوه پرداخت مهريه، نفقه و اجرت المثل و تمام تعهدات مالي مرد در قبال زوجه با يكديگر به توافق مي‌رسند. اين توافق در راي طلاق قيد مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.